Close
Skip to main content
Collections Menu

Rosângela Rennó

Close
Refine Results
Artist / Maker / Culture
Classification(s)
Date
to
Department
Artist Info
Rosângela RennóBelo Horizonte, Brazil, 1962 -

Born in Belo Horizonte, Brazil, 1962. Lives in Rio de Janerio.

EDUCATION 1986 Escola de Arquitetura, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte (B.S)

1987 Escola Guignard, Belo Horizonte (B.F.A.)

1997 Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, (D. Arts)

Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, (PhD, Fine Arts)

SOLO EXHIBITIONS 2003 Espelho Diario, Lombard-Freid Fine Arts, New York

2001 Espelho Diario, Museu do Chiado, Lisbon, Portugal

Ovación y Silencio, Galeria Juana de Aizpuru, Madrid, Spain

Denkzeichen Project, Alexanderplatz, Berlin, Germany

Instituto Tomie Ohtake, São Paulo, Brazil

Abertura, Laura Marsiaj Arte Contemporanea, Rio de Janeiro, Brazil

2000 Galeria Módulo, Lisbon, Portugal

Galeria Juana de Aizpuru, Madrid, Spain

1999 Australian Centre for Photography, Sydney, Australia

1998 Vulgo (Alias), Lombard Freid Fine Arts, New York

Parede Cega (Cem Retratos), Wall of MAM project, Museo de São Paulo, Brazil

Fundação Joaquim Nabuco, Recife, Brazil

Projecto Vulgo, Galeria Camargo Vilaça, São Paulo, Brazil

1997 Galeria Luis Adelantado, Valencia, Spain

1996 Cicatriz, The Museum of Contemporary Art, Los Angeles

1995 Galeria Camargo Vilaça, São Paulo, Brazil

In Oblivionem (No Landscape), De Appel Foundation, Amsterdam

Hipocampo, Galeria Camargo Vilaça, São Paulo, Brazil

1994 Instituto Cultural Brasil Estados Unidos, Rio de Janeiro

Humorais, Galeria IBEU-Copacabana, Rio de Janeiro

Realismo Fantástico, Galeria IBEU-Madureira, Rio de Janeiro

1992 A Identidade em Jogo, Galeria Macunaíma, IBAC/FUNARTE, Rio de Janeiro

1991–92 A Identidade em Jogo, Centro Cultural São Paulo e Pavilhão da Bienal, São Paulo

1989

Anti-Cinema: Veleidades Fotográficas, Sala Corpo, Belo Horizonte, Brazil

Selected Group Exhibitions 2001 Virgin Territory, The National Museum for Women in the Arts, Washington

Personal Permanent Records, Art Museum of the Americas, Washington

The End of the Eclipse (El Final del Eclipse), Fundación Telefónica, Madrid, Spain

Experiment/Experiência, Museum of Modern Art, Oxford, UK

2000 Brasil. Plural y Singular, Museo de Arte Moderno, Buenos Aires, Argentina

Mil e Quinhentos—O Encontro da Arte Contemporânea do Brasil e Portugal, Culturegest, Lisbon, Portugal

Brasil 500 Anos, Bienal de São Paulo Pavillion, São Paulo, Brazil

A Leitura Contemporânea da Carta de Pero Vaz de Caminha, Padre manoel da Nóbrega Pavillion, São Paulo, Brazil

Cá Entre Nós, Paço das Artes, São Paulo, Brazil

Mês Internacional da Fotografia de Curitiba, Curitiba, Brazil

Versiones del Sure, Museo Nacional Centro de Artes Reina Sofia, Madrid, Spain

1999 80 Anos de Arte No Brasil, Museu de Arte Moderna, São Paulo, Brazil

A Vueltas Con Los Sentidos, Pabellón de Caballerizas, Casa de América, Madrid, Spain

II Semana Fernando Furlanetto de Fotografia, Teatro Municipal de São João da Boa Vista, Brazil

Contemporánea Adquisiciones (1994 - 1998), Museo Alejandro Otero, Caracas, Venezuela

The Anagrammatical Body, Neue Galerie and Kunsthaus Mürzzuschlag, Graz, Austria

The Garden of the Forking Paths, Edsvic & Kultur, Stockholm, Sweden and Helsinki City Art Museum, Meilahti, Helsinki, Finland

A Imagem do Som de Chico Buarque, Paço Imperial, Rio de Janeiro, Brazil

1998 Panorama de Arte Brasileira, Edição 97, Museu de Arte Contemporânea de Niterói and Museu de Arte Moderna da Bahia, Brazil

Imagens Seqüestradas, Museu de Arte Modema do Rio de Janeiro

Transatlántico, Centro Atlántico de Arte Moderno, Las Palmas, Canary Islands, Spain

The Garden of the Forking Paths, Kunstforeningen, Copenhagen

Archiv X, Offenes Kulturhaus, Linz, Austria

A Imagem do Som de Caetano Veloso, Paço Imperial, Rio de Janiero, Brazil

Camargo Vilaça Bis—46, São Paulo, Brazil

1998 Uns Entre Outros, 24a. Bienal internacional de São Paulo, São Paulo, Brazil

Palavras a Olhos Vendo, Bienal Internaciol de Poesia, Centro de Cultura de Belo Horizonte, Brazil

Contemporary Brazilian Photography from the Joaquim Paiva Collection, Barabara Davis Gallery at Pennzoil Place, Houston and Consulate General of Argenetina, New York, USA

Horizonte Reflexivo, Centro Cultural da Light, Rio de Janiero, Brazil

1997 In Site 97, San Diego

Hybrid, 2nd Kwangju Biennale, Kwangju, South Korea

1a. Bienal de Artes Visuais do Mercosul, Porto Alegre, Brazil

2nd Johannesburg Biennale, Johannesburg, South Africa

Brasil Panorama de Arte Brasileira, Edição 97, Museu de Arte Modema de São Paulo

Identidade/Não Iddentidade, Museu de Arte Modema de São Paulo e Centro e Cultural Light, Rio de Janeiro

Hacer Memoria, Museo Alejandro Otero, Caracas, Venezuela

Die Anderen Modernen, Haus der Kulturen der Welt, Berlin, Germany

Sexta BIenal de la Habanna, Havana, Cuba

Así Está la Cosa: Arte Objeto e Instalaciones de Latinoamérica, Centro Cultural Arte Contemporâneo, D.F., Mexico

Instituto Cultural Itaú, Belo Horizonte, Brazil

O Que Acontece Quando Se Muda de Lugar? Palácio das Artes, Sala Multimeios, Belo Horizonte, Brazil

1996 Prospekt, Frankfurt Kunstverein, Frankfurt

96 Containers: Art Across the Oceans, Copenhagen

Arte Cidade, Moinho Central, São Paulo

Novas Travessias: Recent Photographic Art from Brazil, The Photographers' Gallery, London

Christopher Grimes Gallery, Santa Monica, CA

Pushing Image Paradigms: Conceptual Maneuvers in Recent Photography, PICA-Portland Institute for Contemporary Art, Portland, Galeria Camargo Vilaça, São Paulo

Sin Fronteras/Arte Latinoamericano Actual, Museo Alejandro Otero, Caracas

Modernidade e Contemporaneidade Nas Artes Plásticas, Centro Cultural São Paulo

Tranparências, Museu de Arte Moderna, Rio de Janeiro

1996 Ouro de Artistas, Galeria Casa Triångulo, São Paulo

Mercosul Cultural, Centro Cultural São Paulo

Public Works, VanAbbe Museum, Eindhoven, Holland

Así Está la Cosa: Arte Objeto e Instalaciones de Latinoamérica, Centro Cultural Arte Contemporâneo, Mexico

1995 Fotografia Brasileira Contemporânea, Centro Cultural Banco do Brazil, Rio de Janeiro, Brasilåneo de Arte, Curitiba, Brazil

Brasil Neu Gesehen, Haus Der Kulturen Der Welt, Berlin

Objeto Gravado, Museu da Gravura/Solar do Barão, Curitiba, Brazil Mostra da Gravura, Museu Municipal de Arte, Curitiba, Brazil

Obsessions From Wunderkammer to Cyberspace, Foto Biennale Enschede, Rijksmuseum Twenthe, Enschede, Netherlands

1994 Las Marginacioneís, Quinta Bienal de La Havana, Cuba

Revendo Braslia, Galeria Athos Bulcão, Brasília, and Museu da Imagem e do Som (MIS) de São Paulo

22a. Bienal Internacional de São Paulo

Cocido y Crudo, Centro de Arte Reina Sofia, Madrid

Galeria Camargo Vilaça, São Paulo

Extretexto, Galeria de Arte UFF, Niterói, Brazil

Fotografia Contaminada, Centro Cultural São Paulo

Espelhos e Sombras, Museu de Arte Moderna São Paulo

A Espussura da Luz, Fotografie Forum, Frankfurt

1993 Ultramodern: The Art of the Contemporary Brazil, National Museum of Women in the Arts, Washington, DC

Brazilian Contemporary Art-Image Distribution Project, Museo de Arte Contemporånea de São Paulo

Aperto '93: Emergenza, XLV Biennale di Venezia, Venice

Space of Time: Contemporary Art from the Americas, Americas Society, New York

Um Olhar Sobre Joseph Beuys, Museu de Arte de Brasília, Brazil

A Presença do Readymade: 80 Anos, Museu de Arte Contemporânea da USP, São Paulo

Homen Sanduiche, Exposição/performance in downtown São Paulo streets, São Paulo

Na Falta da Verdade, Galeria Casa Triångulo, São Paulo

1992 Turning the Map-Images from the Americas, Camerawork Gallery, London

Eco Sensorial-Extrativismo Urbano, Galeria de Arte de EAV-RJ, Rio de Janerio

1992 Das Brasilien der Brasilianer-Zeitgenössische Brasilianische Photographie, Schweizerische Stiffung für die Photographie, Kunsthaus Zürich

Visões de Vitória- Projeto Cartão Postal, Galeria de Arte da UFES,Victória, Brazil

1991 Montagens Ambientais, Centro Cultural da UFMG, Belo Horizonte, Brazil

Apropriações 91, Paço das artes, São Paulo

1990 4 Olhos, Casa Triângulo, São Paulo, Brazil

Iconógrafos, 14 Fotógrafos Hoje, Museu de Arte Moderna de São Paulo, Brazil

1989 Operações Fundamentais-A Soma das Diferenças, Grande Galeria do Palácio das Artes, Belo Horizonte, Brazil

1988 Luz, Cor & Experimentação, Galeria InFOTO FUNARTE, Rio de Janeiro, Brazil

1987 Dez Fotógrafas, Grande Galeria do Palácio das Artes, Belo Horizonte, Brazil

1986 Bonecas & Bonecos - Colagens,Sala Arlinda Correa Lima, Palácio das Artes Belo Horizonte, Brazil

1985 Desenhos & Outras Intoxicações, Galeria do IAB, Belo Horizonte, Brazil

Fotografias, Itaúgaleria, Belo Horizonte, Brazil

Bibliography

Amaral, Aracy. "Brazil: The Artistic and Cultural Context," Lapiz #134/5, Madrid, July/Sept. 1997

"Brazil: Women in the Arts," UltraModern: The Art of Contemporary Brazil, Washington: The National Museum of Women in the Arts, 1993, pp.17/33

"Espelhos e Sombras," Espelhos e Sombras, São Paulo: MIS-SP/C.C. Banco do Brasil, 1994, pp.13/24

Antelo-Suárez, Sandra. "Within the Cleavage," Space of Time: Contemporary Art from the Americas, New York: Americas Society, 1993, pp. 54/64

Barros, Regina. "Hippocampo," Poliester, #14, Mexico City, Winter 95/96

Bush, Kate. "Rosângela Rennó," Flash Art, No. 173, November/December 1993, p.83

Cameron, Dan. Cream—Contemporary Art in Culture, London: Phaidon, 1998, pp. 340/343

"Cocido y Crudo," Cocido y Crudo, Madrid: Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofia, 1995, pp. 44/61

"Between the Lines," Rosângela Rennó, São Paulo: Galeria Camargo Vilaça, 1995, pp. 6/9; in Tridimensionalidade, São Paulo: Instituto Itaú Cultural, 1997, p. 219

"Zwischen den Zeilen," Inklusion: Exklusion—Kunst im Zeitalter von Postkolonialismus und Globaler Migration, Köln: Steirischer Herbst/Dumont, 1997, p. 313

Chaimovich, Felipe. Rosângela Rennó, São Paulo: Edusp, 1997, p. 7/8; Panorama de Arte Brasiliera, São Paulo: MAM, 1997, pp. 114/146

Sexta Bienal de la Habana—El Indivíduo y Su Memoria, Paris: Association Francaise d' Action Artistique, 1997, p. 117

Chiarelli, Domingos T. "Among Projections and Rejections: The Works of Rosângela Rennó," Turning the Map—Images from the Americas, London: Camerawork/Arts, Council Funded, exhibition catalogue, 1992, p.24

Chiarelli, Tadeu. "The object in emerging Brazilian Art," Review: Latin American Literature and Arts n.44, New York, Jan./June 1991, pp. 45/53

"Photography in Brazil in the 1990s," Lapiz, No. 134/135, Madrid, July/Sept. 1997, pp. 110/123

Fabris, Annaterasa. "O outro eu," CCSP-91: Produções Recentes, São Paulo: exhibition catalogue, 1992

"Lindizio negato," Aperto '93/XLV Biennale di Venezia, Milano: Flash Art, exhibition catalogue, p. 382

"Identidades Seqüestradas," O Fotográfico, São Paulo: hucitec/CNPq, 1998, pp. 273/279

Fatorelli, Antonio. "Fotografia e Modernidade," O Fotográfico, São paulo: Hucitec/CNPq, 1998, pp. 85/97

Fernandes Jr., Rubens. "Rosângela Rennó," Irisfoto, No. 429, São Paulo, Sept. 1989, pp. 44/49

Ferriera, Jose Guilherme R. "Entrevista—Rosângela Rennó," Cult # 429, São Paulo, 1998

Gallo, Ruben. "Aperto Brazil," Flash Art No. 202, Milano, October 1998, pp. 83/84

Herkenhoff, Paulo. "Construção do Sujeito," Guia das Artes, No. 32, São Paulo, July 1993, pp. 11/12

"The Contemporary Art of Brazil: Theoretical Constructs," UltraModern: The Art of Contemporary Brazil, Washington: The National Museum of Women in the Arts, 1993, pp. 34/109

"Rosângela Rennó e As Últimas Fronteiras do Olhar," El Urogallo, Madrid, Aug. 1995

Hinchberger, Bill. "Photo Opportunities," Art News No. 6, Vol.95, New York, Summer 1994, p. 145

Hollander, Kurt. "Crossover Dreams," Art in America, New York, May 1998, pp. 47/51

Jones, Bill. "Missing not Missing," Artbyte No. 3, New York, Aug./Sept. 1998, pp. 10/11

Knight, Christopher. "The Writing on the Wall," Los Angeles Times, Tuesday, September 3, 1996

Machado, Arlindo. "The Vanishing Camera Obscura," World Art, No. 4, 1996, Melbourne, p. 16/17

Merewether, Charles. "Archives of the fallen," Grand Street, n. 62/Identity, New York, 1997, pp. 36/47

Mesquita, Ivo. "Rosângela Rennó," 6 Artistas–XXII Bienal Internacional de São Paulo, São Paulo: Galeria Camargo Vilaça, 1994, pp. 34/35

Millet, Cathrine. "Museo de arte moderna—Rio de Janeiro," Artpress #220, Paris, Jan 1997, p. 79

Mosquera, Gerado. "Postmodernidad—Arte y Política en AméricaLatina," ArtNexus n. 22, Bogotá, pp. 66/71

Pavan, Margot. "El espejo opaco de Rosângela Rennó," Arte Internacional, edicion 21, Bogotá, Oct./Dec. 1994, pp. 126/127

Pedrosa, Adriano. "Developing identities," Poliester, No. 11, Vol. 4, 1995, Mexico, Winter 1995, pp. 44/47

"Rosângela Rennó at Museum of Contemporary Art," Artforum, vol. 35, no.5, 1997

Penna, Alicia D. "Steam of Conciousness," Arti-Cinema, exhibition folder 1989

Guagnini, Nicolás. Review: "Vulgo," Art Nexus, October 1998

Jones, Bill. "Missing But Not Missing: The Work of Thomas Ruff and Rosângela Rennó," Artbyte, August 1998

Artist's Essays and Texts

United States, photographic essay in Roteiros—24a. Bienal Internacional de São Paulo, São Paulo: Fundação Bienal de São Paulo, org. Adriano Pedrosa, 1998, pp. 108/113

Vulgo, photgraphic essay, in Atlantica Internaciol n. 21, Las Palmas: autumn 98, pp. 38/50

Cicatriz—Fotografias do Museu Penitenciário e textos do Arquivo Universal, text and visual essay, in Discursos Sediciosos–Crime, direito e sociedade n. 4, Rio de Janeiro: Instituto Carioca de Criminologia, 2nd semester 1998, pp. 15/20 and others

Selected Public Collections

The Art Institute of Chicago, Chicago

Centro Galego de Arte Contemporáneo, Santiago de Compostela

Fundació ARCO, Madrid

Gilberto Chateaubriand / Museu de Arte Moderna do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro

The Museum of Contemporary Art, Los Angeles

Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofia, Madrid

Museu de Arte Moderna de São Paulo, São Paulo

Museo Alejandro Otero, Caracas

Read MoreRead Less
Sort:
Filters
1 results
Untitled (Lillies), Red Series
Rosângela Rennó
1998